KETELADANAN GURU DAN INOVASI PENDIDIKAN ISLAM

(Sebuah Kajian di Pondok Pesantren DDI Mangkoso Barru)

  • Zakaria Wahid Universitas Islam Negeri (UIN) Alauddin Makassar
  • Muhammad Amri Universitas Islam Negeri (UIN) Alauddin Makassar
  • Syamsuddin Universitas Islam Negeri (UIN) Alauddin Makassar
  • Muhammad Nur Korompot Universitas Islam Negeri (UIN) Datokarama Palu
Keywords: Teacher Example, Value Transformation, Value Transaction, Value Transinternalization Stage

Abstract

This research aims to understand teachers’ perceptions of exemplary behavior in instilling Islamic values at DDI Mangkoso Islamic Boarding School in Barru Regency. The study employs a qualitative approach with a psychological orientation. Both primary and secondary data sources are utilized, and data collection methods include observation, interviews, and documentation. Data analysis involves data reduction, data display, and conclusion. The findings reveal that teachers employ a three-stage process, value transformation, value transaction, and value internalization in imparting Islamic values. Significant challenges arise from the varying characters of students in understanding and applying these values, necessitating innovative approaches beyond conventional methods employed by teachers. This calls for flexibility and adaptability in the teaching process. The implications of this research provide insights and recommendations to enhance the quality of DDI Mangkoso Islamic Boarding School in Barru Regency moving forward.

References

Abdulwaly, C., & Jamilah, F. (2016). Mendidik dengan Teladan yang Baik. Abdulwaly.

Adisusilo, S. (2012). Pembelajaran nilai-karakter: Konstruktivisme dan VCT sebagai inovasi pendekatan pembelajaran afektif. Rajawali Pers.

Armai, A. (2002). Pengantar Ilmu dan Metodologi pendidikan islam. Jakarta: Ciputat Press.

Baso, H. A., Lisnawati, S. D., & Atika, N. H. (2021). Strategi Guru Pendidikan Agama Islam dalam Menanamkan Karakter Kepedulian Sosial pada Peserta Didik. Istiqra: Jurnal Hasil Penelitian, 9(1), 35–60.

Dedi Sahputra Napitupulu, Mahariah, Annisa Okatafera, Dwi Yudha Lesmana, Salwa, M., & Siti Rabiatul Adawiyah. (2023). MINAT PESERTA DIDIK PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI KABUPATEN LABUHANBATU UTARA. ISTIQRA, 11(1), 58–73. https://doi.org/10.24239/ist.v11i1.1678

Elya. (2021). Membangun Budaya Sekolah Melalui Pengembangan Pendidikan Agama Islam Di SMA Negeri 3 Palu. ISTIQRA: Jurnal Hasil Penelitian, 9(2), 17–32. https://doi.org/https://doi.org/10.24239/ist.v9i2.801

Galba, S. (1991). Pesantren sebagai wadah komunikasi. Direktorat Jenderal Kebudayaan.

Heri, J. M. (2008). Fikih pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Majid, A., Andayani, D., Pd, M., Ag, S., & Pd, S. (2019). Pendidikan karakter perspektip Islam. Pt Remaja Rosdakarya Bandung.

Malinda, L., Sinaga, A. I., & Wijaya, C. (2019). Pembentukan Karakter Siswa Melalui Keteladanan Guru di MTSn I Langkat. At-Tazakki: Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan Islam Dan Humaniora, 3(1), 106–124. https://garuda.kemdikbud.go.id/documents/detail/2962616

Muhaimin & Mujib, A. (2016). Strategi Belajar Mengajar Penerapannya Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Surabaya: Citra Media.

Mulyasa, E. (2014). Pengembangan dan implementasi kurikulum 2013.

Mustofa, A. (2019). Metode keteladanan perspektif pendidikan islam. CENDEKIA: Jurnal Studi Keislaman, 5(1), 23–42. https://doi.org/https://doi.org/10.37348/cendekia.v5i1.63

Nindhika, C. C., Bain, B., & Sodiq, I. (2018). Internalisasi Nilai-Nilai Sosial Budaya Melalui Pembelajaran Sejarah Pada Kelas X SMA Semesta Semarang Tahun Ajaran 2017/2018. Indonesian Journal of History Education, 6(1), 14–20.

Nizar, S., & Hasibuan, Z. E. (2011). Hadis Tarbawi: Membangun Kerangka Pendidikan Ideal Perspektif Rasulullah. Jakarta: Kalam Mulia.

Nurbiana, D. (2009). Materi Pokok Metode Pengembangan Bahasa. Universitas Terbuka: Jakarta.

Samrin, S. (2021). Strategi Guru Pendidikan Agama Islam dalam Mengembangkan Pendidikan Karakter Pada Peserta Didik. Shautut Tarbiyah, 27(1), 77. https://doi.org/10.31332/str.v27i1.2895

Sobri, S. (2021). Strategi Guru Pendidikan Agama Islam (PAI) dalam Internalisasi Nilai-Nilai Moral di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 2313–2320.

Thoha, H. M. C. (1996). Kapita selekta pendidikan Islam. Pustaka Pelajar.

Ulwan, A. N. (2007). Pendidikan anak dalam Islam. Jakarta: Pustaka Amani, 22.

Wardhani, N. W., & Wahono, M. (2017). KETELADANAN GURU SEBAGAI PENGUAT PROSES PENDIDIKAN KARAKTER. Untirta Civic Education Journal, 2(1). https://doi.org/10.30870/ucej.v2i1.2801

Yasmadi. (2002). Modernisasi pesantren: kritikan Nurcholish Madjid terhadap pendidikan Islam tradisional. Ciputat Press.

Yasyakur, M. (2016). Strategi guru pendidikan agama Islam dalam menanamkan kedisiplinan beribadah sholat lima waktu. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 5(09), 35. https://doi.org/https://doi.org/10.30868/ei.v5i09.86

Zeni, A. W. (1995). Dunia Pemikiran Kaum Santri. Editor M. Masykur Amin Dan.

Published
2024-07-01
How to Cite
Wahid, Z., Muhammad Amri, Syamsuddin, & Muhammad Nur Korompot. (2024). KETELADANAN GURU DAN INOVASI PENDIDIKAN ISLAM: (Sebuah Kajian di Pondok Pesantren DDI Mangkoso Barru). ISTIQRA: Jurnal Hasil Penelitian, 12(1), 111-126. https://doi.org/10.24239/ist.v12i1.2225