HUBUNGAN KEMAMPUAN MEMBACA KRITIS DENGAN KEMAMPUAN MENULIS KARYA ILMIAH SISWA KELAS XI SMK NEGERI 6 PADANG
Abstract
This research aims to determine students' critical reading skills, how they can write scientific papers, and how critical reading relates to students' ability to write scientific papers in class XI at SMK Negeri 6 Padang. Because these two skills are fundamental to master, this quantitative research uses a correlation approach. The population of this research is students in class XI at SMK Negeri 6 Padang who are registered in 2023/2024. The sample in this research was class XI students, totaling 31 people. The data collection technique uses a questionnaire and the data analysis carried out is correlation analysis between variables. The results of this research are first, the reading habits of the class secondly, the scientific work writing skills of the class third, there is a significant relationship between reading skills and scientific writing skills of class XI students at SMK Negeri 6 Padang. Based on these conclusions, teachers who teach Indonesian language subjects must be more innovative in improving students' reading and writing skills at SMK Negeri 6 Padang
References
Alfianika, N. (2018). Buku ajar metode penelitian pengajaran bahasa Indonesia. Deepublish.
Amir, S., & Slamet, S. Y. (2007). Dasar-dasar Penulisan Karya Ilmiah. Surakarta: UNS Press.
Andra, V. (2019). KORELASI ANTARA KEMAMPUAN MEMBACA KRITIS DENGAN KEMAMPUAN MENULIS ARGUMENTASI SISWA KELAS VII A SMP NEGERI 9 KOTA BENGKULU. Disastra: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(1), 77. https://doi.org/10.29300/disastra.v1i1.1904
Asse, A., & Sehri, A. (2021). URGENSI PENERAPAN BEBERAPA METODE PEMBELAJARAN BAHASA ARAB YANG EFEKTIF DALAM MENINGKATAKAN KEMAMPUAN MEMBACA KITAB KUNING PADA MAHASISWA PRODI PBA FTIK IAIN PALU. Istiqra: Jurnal Hasil Penelitian, 9(2), 111–124. https://doi.org/https://doi.org/10.24239/ist.v9i2.806
Azan, K., Nizamuddin, S. E., Sulaiman, O. K., Pebriana, P. H., Pratama, D., Abrory, M., Mesra Wati Ritonga, M. P., Silvana, A., & Roinah, M. P. (2021). Teknik Penulisan Karya Tulis Ilmiah; Panduan Praktis untuk Dosen, Guru dan Mahasiswa. CV. DOTPLUS Publisher.
Bait, U. (1987). Kemampuan berbahasa Indonesia murid sekolah dasar Kabupaten Kupang. (No Title).
Budhyani, I. D. A. M., & Angendari, M. D. (2021). Kesulitan dalam Menulis Karya Ilmiah. Mimbar Ilmu, 26(3), 400. https://doi.org/10.23887/mi.v26i3.40678
Dalman, H. (2012). Menulis karya ilmiah. Jakarta: Rajagrafindo Persada.
Gustriani, Y., Rahmi, A., & Fitri, R. (2023). Hubungan Kemampuan Membaca Kritis Dengan Kemampuan Menulis Teks Eksposisi Siswa Kelas X SMAN 3 Solok Selatan. ALINEA: Jurnal Bahasa, Sastra Dan Pengajarannya, 3(2), 405–418. https://doi.org/https://doi.org/10.58218/alinea.v3i2.544
Habibi, H., Salleh, A. H., & Sarjit Singh, M. K. (2015). The Effect of Reading on Improving the Writing of EFL Students. Pertanika Journal of Social Sciences & Humanities, 23(4). https://www.researchgate.net/profile/Manvender-Kaur-Sarjit-Singh/publication/285219262_The_effect_of_reading_on_improving_the_writing_of_EFL_students/links/583ad7ea08aef00f3bfd3a19/The-effect-of-reading-on-improving-the-writing-of-EFL-students.pdf
Huber, M. M., Leach-López, M. A., Lee, E., & Mafi, S. L. (2020). Improving accounting student writing skills using writing circles. Journal of Accounting Education, 53, 100694. https://doi.org/10.1016/j.jaccedu.2020.100694
Hunanda Kuswandari, A. (2018). KONTRIBUSI KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SEBAGAI KONSTRUKSI PENINGKATAN KETERAMPILAN MENULIS ESAI. Gramatika STKIP PGRI Sumatera Barat, 4(1), 173–183. https://doi.org/10.22202/jg.2018.v4i1.2410
Linda, W. (2021). Hubungan Keterampilan Membaca Kritis Dengan Keterampilan Menulis Teks Berita Siswa SMP N 1 Kecamatan Mungka Kabupaten Lima Puluh Kota. Jurnal Edukasi, 1(1), 1–11. https://mail.jurnaledukasi.stkipabdi.ac.id/index.php/JED/article/view/13
Mansyur, U. (2018). Korelasi minat baca dengan kemampuan menulis karya tulis ilmiah mahasiswa pendidikan bahasa Indonesia UMI. Multilingual: Jurnal Kebahasaan Dan Kesastraan, 17(1), 11–22. https://garuda.kemdikbud.go.id/documents/detail/1079204
Novrizta, D. (2018). HUBUNGAN ANTARA MINAT MEMBACA DENGAN KETERAMPILAN MENULIS KARANGAN NARASI SISWA SEKOLAH DASAR. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 1(1), 104–124. https://doi.org/10.31004/jrpp.v1i1.168
Nurhadi, D. (1987). Membaca Cepat dan Efektif. Bandung: CV. Sinar Baru.
Nurhadi, N. (2006). Bagaimana meningkatkan kemampuan Membaca. Bandung: Sinar Baru Algesindo.
Rinawati, A., Mirnawati, L. B., & Setiawan, F. (2020). Analisis Hubungan Keterampilan Membaca dengan Keterampilan Menulis Siswa Sekolah Dasar. Education Journal : Journal Educational Research and Development, 4(2), 85–96. https://doi.org/10.31537/ej.v4i2.343
Riyanti, S., Susetyo, S., & Wardhana, D. E. C. (2019). Korelasi antara Minat Baca dengan Kemampuan Menulis Teks Prosedur Kompleks pada Siswa Kelas VII SMP Negeri Sumber Rejo Kabupaten Musi Rawas. Diksa : Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 5(1), 42–51. https://doi.org/10.33369/diksa.v5i1.9236
Rusdi, M., & Syahruddin, A. (2022). Strategi Penyuluh Agama dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al Qur’an pada Anak di TPA Al Mukhlisin Kelurahan Tumampua Kecamatan Pangkajene Kabupaten Pangkep. ISTIQRA, 10(1), 95–106. https://doi.org/10.24239/ist.v10i1.1025
Safitri, S. (2017). Peningkatkan Keterampilan Membaca Intensif Dengan Model Cooperative Think Pair Sahre Pada Siswa Kelas XI Ipa 3 MAN Model Singkawang. JP-BSI (Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia), 1(1), 28. https://doi.org/10.26737/jp-bsi.v1i1.73
Safitri, T. M., Susiani, T. S., & Suhartono, S. (2021). Hubungan antara Minat Membaca dan Keterampilan Menulis Narasi Siswa di Sekolah Dasar. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(5), 2985–2992. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i5.1029
Saputra, V. E. (2019). Membaca Kritis Karya Ilmiah. https://osf.io/preprints/inarxiv/ujrde/
Utami, Y. S., Ratna, E., & Chan, W. (2012). Hubungan Kemampuan Membaca Kritis dengan Kemampuan Menulis Argumentasi Siswa Kelas XI SMAN 1 Kinali. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(1), 139–144. https://doi.org/https://doi.org/10.24036/238-019883
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.