APLIKASI QUIZIZZ DAN PRESTASI BELAJAR PESERTA DIDIK DI SEKOLAH DASAR ISLAM ATHIRAH KOTA MAKASSAR
Abstract
This research aims to describe the effect of using the Quizizz application on student learning outcomes at the Athirah Racing Center Islamic Elementary School, Makassar City. This type of research is quantitative research with an ex post facto method. The number of respondents to this research was 41 people, the data collection technique used a questionnaire instrument and documentation format which was analyzed using descriptive and inferential statistics by carrying out the F test. Based on descriptive statistical analysis carried out at the Athirah Racing Center Islamic Elementary School, Makassar City showed that the use of the Quizizz application was significant. has an influence of 66.2% on the learning outcomes of students specifically for Islamic Religious Education (PAI) subjects at the Athirah Racing Center Islamic Elementary School (SD) Makassar City. While the remaining 33.8% is influenced by other factors including; intellectual intelligence, facilities and infrastructure, methods and models used by educators, and learning atmosphere.
References
Achmadi, A. (1992). Islam sebagai paradigma ilmu pendidikan. Yogyakarta: Aditya Media.
Agustira, S., & Rahmi, R. (2022). PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA TINGKAT SD. MUBTADI: Jurnal Pendidikan Ibtidaiyah, 4(1), 72–80. https://doi.org/10.19105/mubtadi.v4i1.6267
Aisyah, A. (2018). PERENCANAAN DALAM PENDIDIKAN. Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 6(1), 715–731. https://doi.org/10.35673/ajmpi.v7i1.314
Audie, N. (2019). Peran media pembelajaran meningkatkan hasil belajar peserta didik. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 586–595.
Azzahrah, F. (2022). Penggunaan TIK sebagai alat bantu pembelajaran warga belajar. Kompasiana. https://www.kompasiana.com/fathimah78090/621a31533179495902189f72/penggunaan-tik-sebagai-alat-bantu-pembelajaran-warga-belajar
Basuki, Y. R. (2020). Panduan mudah quizizz. Azhar Publisher.
Daryanto, D. (2013). Media pembelajaran peranannya sangat penting dalam mencapai tujuan pembelajaran. Gava Media.
Dedi Sahputra Napitupulu, Mahariah, Annisa Okatafera, Dwi Yudha Lesmana, Salwa, M., & Siti Rabiatul Adawiyah. (2023). MINAT PESERTA DIDIK PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI KABUPATEN LABUHANBATU UTARA. ISTIQRA, 11(1), 58–73. https://doi.org/10.24239/ist.v11i1.1678
Departemen Agama, R. I. (2005). Al-Qur’an dan terjemahan. Jakarta: PT Syaamil Cipta Media.
Dimyati, M. (2013). Belajar dan Pembelajaran. Cetakan. Rineka Cipta: Jakarta.
Hamalik, O. (2006). Proses belajar mengajar.
Hamid, A., Baharuddin, U., Bisri Mustofa, P. B. A. P., & Metode, S. (2008). Materi, dan Media. Malang: UIN Malang Press.
Jalal, A. F. (1988). Asas-asas Pendidikan Islam (Minal Ushul Tarbiyah Fi Islam). Alih Bahasa Heri Noer Ali. Bandung: CV Diponegoro. Bandung: Mizan.
Kamridah, K. (2015). PENINGKATAN HASIL BELAJAR TAFSIR MELALUI METODE PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD PADA MAHASISWA FAKULTAS USHULUDDIN JURUSAN AQIDAH FILSAFAT IAIN PALU. ISTIQRA, 3(1), 51–82.
Kerlinger, F. N. (2006). Asas-asas Penelitian Behavioral (edisi ketiga). Yogyakarta: UGM Press. Xiii.
Komariah, A., & Triatna, C. (2006). Visionary leadership menuju sekolah efektif.
Makassar, U. I. N. A. (2013). Pedoman Penulisan Karya Tulis Ilmiah: Makalah, Skripsi. Tesis, Disertasi, dan Laporan Penelitian Edisi Revisi. Makassar: Alauddin Press.
Masrur, M. (2020). PENERAPANAPLIKASI WHATSAPP, GOOGLE FORM, DAN QUIZIZZ DALAM PEMBELAJARAN PAI DI MASA PANDEMI COVID-19 DI SMK NEGERI 3 PURWOREJO. Al Ghazali, 3(2), 47–61.
Mulyasa, E. (2007). Implementasi Kurikulum 2004: Perpaduan Pembelajaran KBK. Bandung: Rosda.
Mulyono, N., & Susilawati, L. (2020). Penerapan Media Pembelajaran Hybrid Learning Pada Matakuliah Membaca Ii Mahasiswa Pendidikan Bahasa Indonesia Ikip Budi Utomo Malang. Basastra, 9(3), 289–295.
Musra, F., Rapi, M., Syamsuddin, S., & Huda, K. (2022). INTESITAS PENGGUNAAN WHATSAPP DAN INSTAGRAM TERHADAP MINAT BELAJAR MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI SMAN 1 PINRANG. ISTIQRA, 10(2), 128–145.
Naik, A. R. (2020). Edtech startup Quizizz see huge spike in global adoption with 65 Mn MAU. Retrieved Oktober, 29, 2022.
Narimawati, U. (2010). Metodologi Penelitian: Dasar Penyusun Penelitian Ekonomi. Jakarta: Genesis.
Nuramanah, S. A., Iwan, C. D., & Selamet, S. (2020). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Quizizz terhadap Efektivitas Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Bestari | Jurnal Studi Pendidikan Islam, 17(1), 117. https://doi.org/10.36667/bestari.v17i1.474
Prastiyo, F. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Dengan Model Kooperatif Jigsaw Pada Materi Pecahan Di Kelas V SDN Sepanjang 2. CV Kekata Group.
Purwanti, K. N., Magdalena, I., Silitonga, E. A., & Silfia, S. (2021). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa dalam Masa Pandemi di SDN Panunggangan 1. Jurnal Sosial Dan Sains (SOSAINS), 1(2), 63–74.
Rohani, G. A. (2015). PENGARUH TELEVISI (TV) TERHADAP ASPEK-ASPEK PERKEMBANGAN ANAK USIA 3-4 TAHUN. Jurnal Pendidikan Anak, 4(2). https://doi.org/10.21831/jpa.v4i2.12355
Rosyid, M. Z. (2020). PRESTASI BELAJAR (Edisi 2). Malang, CV Literasi Nusantara Abadi.
Sudjana, N. (2010). Penilaian hasil proses belajar mengajar.
Sugiyono, P. (2011). Metodologi penelitian kuantitatif kualitatif dan R&D. Alpabeta, Bandung, 62–70.
Suhartatik, T. (2020). BEST PRACTICE Implikasi Media Quizizz Berbasis Android Terhadap Kualitas Pembelajaran dalam Mencetak Siswa Berprestasi Di Tingkat Nasional. Ahlimedia Book.
Sujarweni, W. (2014). Metodologi penelitian: Lengkap, praktis, dan mudah dipahami.
Supardi, U. S. (2013). Aplikasi statistika dalam penelitian edisi revisi. Smart. Jakarta.
Syafaruddin, S. (2019). Burhanuddin. Guru Mari Kita Menulis Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Yogyakarta: Deepublish.
Widayanti, W., & Purrohman, P. S. (2021). Pengaruh Media Aplikasi Quizizz Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPA Kelas V. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(3), 810–817.
Yaumi, M. (2017). Ragam media pembelajaran: dari pemanfaatan media sederhana ke penggunaan multi media. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
Yuspiani, & Hidayat, M. (2022). MANAJEMEN KEUANGAN PENDIDIKAN. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 6(1), 101–114. https://doi.org/10.24252/idaarah.v6i1.27545
Zzulfa, Z., Rohmah, K., & Widyaningrum, A. (2022). Efektivitas Penggunaan Platform Merdeka Belajar Dalam Pembelajaran Daring. Seminar Nasional Teknologi Pembelajaran, 2(1), 34–44.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.