PEMBINAAN AKHLAK PESERTA DIDIK DI SD RUNIAH SCHOOL MAKASSAR

  • Fahrul Rahman Universitas Islam Negeri (UIN) Alauddin Makassar
  • Muhammad Amri Universitas Islam Negeri (UIN) Alauddin Makassar
  • Muhammad Nur Akbar Rasyid Universitas Islam Negeri (UIN) Alauddin Makassar
Keywords: Habituation, Example, Giving Advice

Abstract

The position of morals in people's lives occupies an important position, because the rise and fall of a society depends on the morals it has, if its morals are good, then its inner and outer prosperity will be. However, if morals are damaged, people's lives will also be damaged. This research aims to explain moral development at SD Runiah School Makassar such as habituation, teacher example and giving advice to students. This research includes qualitative descriptive research, with a phenomenological approach. The data collection methods in this research used observation, interviews and documentation methods. The data analysis techniques used are data reduction, data display and conclusion drawing. Meanwhile, the test for the validity of the data used is the degree of trust (credibility). The results of this research show that the habituation at SD Runiah School Makassar is to get students used to doing positive things both inside and outside the classroom. Then the teacher's example for students at SD Runiah School Makassar is greeting students, carrying out congregational prayers, and so on. Furthermore, giving advice at SD Runiah School Makassar is giving advice to students inside and outside the classroom in the form of meaningful advice.

References

Al-Hasyimi, Abdul Mun’im. Akhlak Rasul Menurut Bukhari & Muslim, Jakarta: Gema Insani, 2013.
Amri Muhammad, dkk, Aqidah Akhlak. Makassar: Semesta Aksara, 2018.
Aniati, A., & Warastuti, R. “MEKANISME KINERJA GURU MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA UNTUK MENCAPAI PEMBELAJARAN YANG OPTIMAL DI MADRASAH ALIYAH NEGERI SE KOTA PALU”. Istiqra: Jurnal Hasil Penelitian, 2(2), 472–496. 2014.
Ardiansyah, A., & Nadirah, S. “UPAYA PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA DALAM MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM METODE PEMBERIAN TUGAS DI KELAS IV SDN INPRES 3 TALISE”. Istiqra: Jurnal Hasil Penelitian, 2(2), 296–308. 2014.
Arifin, M. Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara, 1996.
Bunyawin. “Konsep Pendidikan Akhlak Menurut Ibn Miskawaih dan Aristoteles.” Jurnal Pendidikan Islam. Vol. 9. No. 2. 2018.
Daulay, Haidar Putra. Pemberdayaan Pendidikan Agama Islam di Sekolah. Jakarta: Kencana, 2016.
Fatimatuzahroh Fitri, Lilis Nurteti, dan S. Koswara. “Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak Melalui Metode Lectures Very.” Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, Vol. 7, No. 1. 2019.
Habibah, Syarifah. “Akhlak dan Etika dalam Islam, Jurnal Pesona Dasar.” Vol. 1, No. 4. 2015.
Kementerian Agama RI, al-Qur’an dan Terjemahnya. Bekasi: Cipta Bagus Segara, 2013.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar, Pedoman Pembinaan Akhlak Mulia Siswa Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler, Jakarta, 2012.
Mahjuddin. Akhlak Tasawuf 1, Jakarta: Kalam Mulia, 2009.
M Makruf Anang, “Internalisasi Pendidikan Akhlak Pada Anak Melalui Kegiatan Jam’iyah Diba’iyah di Desa Rejoagung Ngoro Jombang, Jurnal Ilmuna.” Vol.1. No. 1. 2019.
Minarti, Sri. Ilmu Pendidikan dalam Islam, Jakarta: Bumi Aksara, 2013.
Munir Amin, Samsul. Ilmu Akhlak, Jakarta: Azmah, 2016.
Muzier. Hery Noer Aly, Watak Pendidikan Islam, Semarang: Friska Agung Insani, 2000.
Nata Abuddin. Akhlak Tasawuf. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2009.
Nur Uhbiyati dan Abu Ahmadi. Ilmu Pendidikan, Jakarta: PT. Rineka Cipta, 2006.
Nur Uhbiyati dan Abu Ahmadi, Ilmu Pendidikan, Jakarta: PT. Rineka Cipta, 2006.
Noor Salimi, Abu Ahmadi. Dasar-dasar Pendidikan Agama Islam untuk Perguruan Tinggi, Bandung: Bumi Aksara, 2004.
Tirtaharja, Umar. Pengantar Pendidik. Jakarta: Rineka Cipta, 1995.
Prihatin, Eka. Manajemen Peserta Didik, Bandung: Alfabeta, 2011.
Ramayulis, Dasar-Dasar Kependidikan, Jakarta: Kalam Mulia, 2015.
Sudarto, M. “Dasar-Dasar Pendidikan Islam. Al-Lubab: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Keagamaan Islam”, 6(1), 56–66. 2020.
Sudiansyah, Agus. Efektifitas Komunikasi Dakwah di Pesantren MQ dalam Merubah Akhlak Santri.” Jurnal Ilmu Komunikasi, Vol. 1, No. 2, 2017.
Suheli. “Manajemen Peserta Didik Berbasis Pesantren dalam Pembentukan Karakter.” Jurnal Kependidikan, Vol. 6 No. 2, 2018.
Sukring, Pendidikan dan Peserta Didik Persfektif Pendidikan Islam, Yogyakarta: Graha Ilmu, 2013.
Tumiran. “Manajemen Pendidikan dan Budaya Peradaban Bersih dalam Pembentukan Akhlak di Sekolah Dasar.” Jurnal, Sabilarrasyad, Vol. 2. No. 2. 2017.
Warasto, Hestu Nugroho, “Pembentukan Akhlak Siswa (Studi Kasus Madrasah Aliyah Annida, Cengkareng).” Jurnal Mandiri, Vol. 2. No. 1. 2018.
Yuspiani, & Hidayat, “M. MANAJEMEN KEUANGAN PENDIDIKAN. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan”, 6(1), 101–114. 2022.
Zainul Abidin. “Urgensi Penanaman Akhlak ditengah Maraknya Kasus Kenakalan Remaja.” Jurnal, Vol. 5. No. 2. 2019.
Published
2023-06-26
How to Cite
Rahman, F., Amri, M., & Rasyid, M. N. A. (2023). PEMBINAAN AKHLAK PESERTA DIDIK DI SD RUNIAH SCHOOL MAKASSAR. ISTIQRA: Jurnal Hasil Penelitian, 11(1), 53-72. https://doi.org/10.24239/ist.v11i1.1858