NILAI-NILAI PENDIDIKAN ISLAM DALAM TRADISI PAKANDEANA ANA ANA MAELU DI KECAMATAN KOKALUKUNA

  • Haeria Universitas Islam Negeri (UIN) Alauddin Makassar
Keywords: The Value of Islamic Education, Traditions, Orphans

Abstract

This research aims to look at the values of Islamic education in the traditions of society, namely pandeana ana anan maelu which means feeding orphans. This research uses a qualitative method with a descriptive approach. The method used shows that the tradition of glorifying orphans is a tradition that has been absorbed from Islamic teachings into the culture of society and the process of absorption follows the quality of education possessed by individuals in society which will later be practiced as a form of expression of gratitude to Allah SWT for their advantages. assets or excess income entrusted to individuals or individuals who hope for Allah's blessing by glorifying orphans

References

Adisusilo, S. (2012). Pembelajaran nilai-karakter: Konstruktivisme dan VCT sebagai inovasi pendekatan pembelajaran afektif. Rajawali Pers.
Al-Mubarok, Z. (2017). Membumikan Pendidikan Nilai; Mengumpulkan yang Terserak Menyambung yang Terputus dan Menyatukan yang Tercerai. Alfabeta.
Ammariah, H. (2021). Mempelajari Nilai dan Norma di Masyarakat | Sosiologi Kelas 7. Ruangguru.Com. https://www.ruangguru.com/blog/nilai-dan-norma-di-masyarakat
ANUMILLAH, A., & Pribadi, F. (2019). Fenomena Masyarakat Desa Genukwatu Dalam Menyantuni Anak Yatim. Paradigma, 7(3).
Cahyo, W. N. (2008). Pendekatan simulasi monte carlo untuk pemilihan alternatif dengan decision tree pada nilai outcome yang probabilistik. Teknoin, 13(2).
Dahlan, A. A. (1996). Ensiklopedi hukum islam. Jakarta: Ichtiar Baru Van Hoeve, 1146–1147.
Darmaputera, E. (1987). Pancasila: identitas dan modernitas: tinjauan etis dan budaya. BPK Gunung Mulia.
DepartemenAgama. (1990). Al-Qur’an dan Terjemah. Jakarta: Asy-Syarif.
Heryadi, D., Kurniawan Shavab, O. A., & Nurizka, W. F. (2022). Nilai-Nilai Pendidikan Religius dalam Tradisi Nyangku Masyarakat Panjalu Kabupaten Ciamis. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(4), 1504–1513. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i4.3921
Irawati, D., Nurwadjah, A., & Suhartini, A. (2022). Penanaman Nilai-Nilai Tauhidullah pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(7), 2207–2213. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i7.696
Kariadi, D., & Suprapto, W. (2018). Tradisi Memaos Sebagai Media Edukatif Untuk Membangun Jiwa Religius Generasi Muda. EDUDEENA: Journal of Islamic Religious Education, 2(1), 97–111.
Ma’Luf, L. (1986). al-Munjid fi al-Lughah wa al-A’lam. Beirut: Dar Al-Masyriq.
Miswar, M. (2021). Konsep Pendidikan Akhlak Menurut Ibnu Miskawaih. Al-Fikru: Jurnal Ilmiah, 14(1), 13–21. https://doi.org/10.51672/alfikru.v14i1.32
Nuddin, A. (2017). Konsep Anak Yatim dalam Al-Quran. Al-Fath, 11(1), 21–44.
Penyusun, T., & Islam, E. (2005). Jild. 1. Jakarta: Ichtiar Baru Van Hoeve.
Prambudi, S., & Hoiriyah, N. (2019). Penerapan Teori Operant Conditioning BF Skinner dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) di Sekolah. Studi Islam, 3, 2252.
Sandora, L. (2021). NILAI-NILAI PENDIDIKAN DALAM TRADISI BATAGAK PANGULU DI KABUPATEN LIMA PULUH KOTA. Khazanah: Jurnal Sejarah Dan Kebudayaan Islam, 11(1).
Sastrapratedja, M. (1993). Pendidikan nilai memasuki tahun 2000. Jakarta: PT. Grasindo.
Satrisno, H. (2018). Filsafat Pendidikan Islam. Samudra Biru.
Sholeh, A. R. (2021). Analisis Nilai-Nilai Pendidikan Karakter dalam Kearifan Lokal Sadranan di Boyolali. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 1–10.
Sitompul, H. (2016). Metode Keteladanan Dan Pembiasaan Dalam Penanaman Nilai-Nilai Dan Pembentukan Sikap Pada Anak. Darul Ilmi: Jurnal Ilmu Kependidikan Dan Keislaman, 4(1).
Susanto, R., & Muharani, M. (2019). TRADISI MANDI PENGANTIN DAN NILAI PENDIDIKAN ISLAM. Journal of Research and Thought on Islamic Education, 2(2), 229–243.
Wirduna, W., Saifuddin, S., Sanusi, S., & Ramli, R. (2020). INDOKTRINASI PARA FIGUR DALAM MENJAGA KEUTUHAN NKRI DI PROVINSI ACEH. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 9(1), 41–56.
Published
2022-12-29
How to Cite
Haeria. (2022). NILAI-NILAI PENDIDIKAN ISLAM DALAM TRADISI PAKANDEANA ANA ANA MAELU DI KECAMATAN KOKALUKUNA. ISTIQRA: Jurnal Hasil Penelitian, 10(2), 193-210. https://doi.org/10.24239/ist.v10i2.1736