PENGARUH LOCUS OF CONTROL DAN PERILAKU PRO SOSIAL MAHASISWA UIN DATOKARAMA PALU
Abstract
This research aims to analyze the Locus of Control and Prosocial Behavior of UIN Datokarama Palu Students. To answer this main issue, the author uses quantitative methods and uses a Likert scale to look at symptoms or events that are understood through conscious experience of social locus of control and prosocial behavior of UIN Datokarama Palu students, while the data collection techniques used are observation and in-depth interviews, then The data analysis technique in this research is using the Miles and Huberman interactive model. The research results show that individuals who have a locus of control tend to have a high social spirit. This will enable him to develop various social activities
References
Agrianti, C. (2020). Efektivitas Pendekatan Client Centered Melalui Teknik Empathy Dalam Konseling Kelompok Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa di Sekolah Menengah Kejuruan Telekomunikasi Pekanbaru. UNIVERSITAS ISLAM NEGERI SULTAN SYARIF KASIM RIAU.
Allen, B. P. (2003). Personality Theories Development, Growth, & diversity 4 ed. Boston: Library of Conggress Cataloging-in-Publication-Data.
Arofa, I. Z., Hudaniah, H., & Zulfiana, U. (2018). Pengaruh perilaku bullying terhadap empati ditinjau dari tipe sekolah. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan (JIPT), 6(1), 74–92.
Ary, I. R., & Sriathi, A. A. A. (2019). Pengaruh Self Efficacy Dan Locus Of Control Terhadap Kinerja Karyawan. E-Jurnal Manajemen, 8(1), 6990–7013.
Berk, L. E., & Petersen, A. (2004). Development through the lifespan. Allyn and Bacon Boston, MA.
Gordon, H. (2014). Investigating the relation between empathy and prosocial behavior: An emotion regulation framework. Virginia Tech.
Hendry. (2014). Contoh Pengukuran Locus of Control – Teorionline. Teorionline. https://teorionline.wordpress.com/2013/05/19/contoh-pengukuran-locus-of-control/
Hudaniah, T. D. (2003). Psikologi sosial. Edisi Revisi. Muhammadiyah University Press. Malang.
Khasanah, B. L., & Fauziah, P. (2020). Pola asuh ayah dalam perilaku prososial anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 909–922.
Kreitner, R., & Kinicki, A. (2005). Perilaku Organisasi Edisi 5 Buku 2 Indonesia. Alih Bahasa: Erly Suandy. Jakarta: Penerbit Salemba Empat.
Lestari, S. S., & Witri, T. M. (2019). Hubungan Antara Religiusitas dan Kecerdasan Emosional Terhadap Komunikasi Sosial. Medium: Jurnal Ilmiah Fakultas Ilmu Komunikasi, 7(1), 1–17.
Linawati, R. A., & Desiningrum, D. R. (2018). Hubungan antara religiusitas dengan psychological well-being pada siswa smp Muhammadiyah 7 Semarang. Jurnal Empati, 6(3), 105–109.
Maskur, A. (2019). Hubungan Antara Tingkat Religiusitas Orang Tua dengan Religiusitas Siswa. Dirasah: Jurnal Studi Ilmu Dan Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 28–62.
Ormrod, J. E., Anderman, E. M., & Anderman, L. H. (2019). Psikologi Pendidikan Pembelajaran yang Berkembang Jilid 1. Jakarta: Erlangga.
Riyanti, C., & Darwis, R. S. (2020). Meningkatkan Kepercayaan Diri pada Remaja dengan Metode Cognitive Restructuring. Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat (JPPM), 1(1), 111–119.
Robbins, S. P., Judge, T. A., Angelica, D., & Resthi, W. (1919). Perilaku Organisasi I: Organizational Behavior. -.
Rothbart, M. K., Bates, J., Damon, W., & Lerner, R. (2006). Handbook of child psychology. Social, Emotional, and Personality Development, 6, 99–166.
Selomo, C. (2020). Perilaku Prososial Ditinjau Dari Pengaruh Teman Sebaya Dengan Empati Sebagai Variabel Antara Pada Generasi Z. UNIVERSITAS 17 AGUSTUS 1945.
Smet, B. (1994). Psikologi kesehatan. Jakarta: Grasindo.
Suprayogi, T. T. (2017). Locus of Control Dan Kinerja Karyawan: Uji Komparasi. Jurnal Riset Manajemen Dan Bisnis (JRMB) Fakultas Ekonomi UNIAT, 2(2), 131–138.
Susanti, S., Siswati, S., & Astuti, T. P. (2013). Perilaku Prososial: Studi Kasus Pada Anak Prasekolah. Jurnal EMPATI, 2(4), 475–482.
Wardhana, P. P. (2021). Peran Locus of Control terhadap Kinerja Karyawan melalui Kepuasan Kerja pada Karyawan PT. Ilham Hasil Mandiri Kabupaten Sidoarjo. Jurnal Ilmu Manajemen, 9(1), 82–90.
Watson, R. I. (1967). Psychology: A prescriptive science. American Psychologist, 22(6), 435.
Wulandari, A., Chairilsyah, D., & Solfiah, Y. (2019). Hubungan kepercayaan diri dengan perilaku prososial anak usia 5-6 tahun. Generasi Emas: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(2), 99–107.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.