TEORI HUMANISTIK DALAM PELAJARAN AKIDAH AKHLAK DI MAN 2 BIMA

  • Santi Mulyani Universitas Islam Negeri (UIN) Alauddin Makassar
  • Usman Usman Universitas Islam Negeri (UIN) Alauddin Makassar
  • Rappe Rappe Universitas Islam Negeri (UIN) Alauddin Makassar
Keywords: Humanistic Theory, Moral Creed Lessons, motivation

Abstract

This research aims to determine the application, describe the influence, identify inhibiting factors and overcome factors inhibiting the application of humanistic theory in moral learning at MAN 2 Bima. This research is qualitative with a case study methodology. The results of this research show that firstly, the application of humanistic theory in moral lessons is applied to the discussion method, secondly, the influence of the application of humanistic theory in moral aqidah lessons can be seen from students' ability to develop and explore their potential. Then, inhibiting factors include students who pay less attention and do not understand the lesson material. Then the average attendance is lower than others. Meanwhile, to overcome obstacles, teachers must use approaches and motivation

References

Achruh, A. (2021). PENERAPAN DISTANCE LEARNING PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DAN BUDI PEKERTI DI SMA NEGERI KOTA BIMA. ISTIQRA, 9(2), 173–184.
Al-Ghazali, M. (2005). Akhlak seorang muslim. Victory Agencie.
AMRAL, S. P., & ASMAR, S. P. (2020). Hakikat Belajar dan Pembelajaran. GUEPEDIA.
ANDRIADI. (2020). KONSEP HUMANISME ISLAM DALAM PERSPEKTIF BUYA HAMKA DAN AKTUALISASINYA DI INDONESIA [Universitas Islam Negeri (UIN) Raden Intan Lampung]. http://repository.radenintan.ac.id/12051/#:~:text=Aktualisasi konsep humanisme Islam dalam perspektif Buya Hamka,semboyan Negara Republik Indonesia yaitu bhineka tunggal ika.
Aniati, A., & Warastuti, R. (2014). MEKANISME KINERJA GURU MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA UNTUK MENCAPAI PEMBELAJARAN YANG OPTIMAL DI MADRASAH ALIYAH NEGERI SE KOTA PALU. Istiqra: Jurnal Hasil Penelitian, 2(2), 472–496.
Ardiansyah, A., & Nadirah, S. (2014). UPAYA PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA DALAM MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM METODE PEMBERIAN TUGAS DI KELAS IV SDN INPRES 3 TALISE. Istiqra: Jurnal Hasil Penelitian, 2(2), 296–308.
Arief, A. (2002). Pengantar ilmu dan metodologi pendidikan islam. Ciputat Pers.
Arif, Z., & Zulfitria, M. P. (2021). Pendidikan Berbasis Al-Qur’an. Penerbit Insan Cendekia Mandiri.
Departemen Agama, R. I. (2010). Al-Qur’an Tajwid dan terjemah. Bandung: CV Penerbit Diponegoro.
Husni, M. (2016). Studi Pengantar Pendidikan Agama Islam. ISI Padangpanjang.
Indonesia, U.-U. D. N. R., & Indonesia, U.-U. D. N. R. (1945). Tahun 1945. Jakarta, Gramedia.
Istiadah, F. N. (2020). Teori-teori belajar dalam pendidikan. Edu Publisher.
Kutsiyyah, K. (2019). PEMBELAJARAN AKIDAH AKHLAK. Duta Media Publishing.
Lefudin. (2017). Belajar dan Pembelajaran dilengkapi dengan model pembelajaran, strategi pembelajaran, pendekatan pembelajaran dan metode pembelajaran (Edisi 1 Ce). Deepublish.
Padang, P. P. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D.
Parnawi, A. (2019). Psikologi belajar. Deepublish.
Putra, K. T. H., Prananda, G., Meilana, S. F., Silitonga, M., Amon, L., Pertiwi, S., Ardiawan, I. K. N., & Simorangkir, S. B. T. (2021). Teori Landasan Pendidikan Sekolah Dasar. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.
Putri, I. A. E. (2012). Konsep Pendidikan Humanistik Ki Hajar Dewantara dalam Pandangan Islam. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Walisongo.
Setiawan, B., Apri Irianto, S. H., & Rusminati, S. H. (2021). DASAR-DASAR PENDIDIKAN: Kajian Teoritis Untuk Mahasiswa PGSD. CV Pena Persada.
Shibah, M. Q. (2002). Tafsir al-Misbah pesan, kesan dan keserasian al-Qur’an. Ciputat: Lentera Hati.
Sudarto, M. (2020). Dasar-Dasar Pendidikan Islam. Al-Lubab: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Keagamaan Islam, 6(1), 56–66.
Sudijono, A. (2011). Evaluasi pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Sulastri, E. (2019). 9 Aplikasi Metode Pembelajaran. Guepedia.
Wahab, R. (2015). Psikologi belajar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Wahyuni, M., & Nini Ariyani, M. P. (2020). Teori Belajar dan Implikasinya dalam Pembelajaran. EDU PUBLISHER.
Willis, S. (2013). Psikologi Pendidikan. In Psikologi Pendidikan. Bandung: Alfa Beta. Alfabeta.
Yuspiani, & Hidayat, M. (2022). MANAJEMEN KEUANGAN PENDIDIKAN. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 6(1), 101–114. https://doi.org/10.24252/idaarah.v6i1.27545
Yustinus Semiun, O. F. M. (2021). Teori-Teori Kepribadian Humanistis. PT Kanisius.
Published
2022-12-29
How to Cite
Mulyani, S., Usman, U., & Rappe, R. (2022). TEORI HUMANISTIK DALAM PELAJARAN AKIDAH AKHLAK DI MAN 2 BIMA. ISTIQRA: Jurnal Hasil Penelitian, 10(2), 133-154. https://doi.org/10.24239/ist.v10i2.1658