PENGGUNAAN WHATSAPP DAN INSTAGRAM TERHADAP MINAT BELAJAR PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI SMAN 1 PINRANG
Abstract
This research aims to determine and analyze the influence of the intensity of use of WhatsApp and Instagram in fostering students' interest in learning at SMAN 1 Pinrang in taking Islamic religious education subjects. This research uses quantitative methods, the subjects of this research are 85 class X students who were selected using a temporary random sample approach. data analysis using multiple regression to solve the problems posed. The results of this research show that the use of WhatsApp and Instagram to get grades for Islamic religious education subjects is divided into three categories, namely medium, high and low. From these results, students must manage their time more effectively, especially when using WhatsApp and Instagram
References
Aditya, R. (2021). Pengaruh Media Sosial Instagram Terhadap Minat Fotografi Pada Komunitas Fotografi Pekanbaru. Jom Fisip, 2(2).
andi.link. (2021). hotsuite we are social indonesian digital report.
Asmaya, F. (2015). Pengaruh Penggunaan Media Sosial Facebook Terhadap Perilaku Prososial Remaja Di Kenagarian Koto Bangun. Jurnal Ilmu Komunikasi, 3.
Astini. (2020). Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Pembelajaran Tingkat Sekolah Dasar pada Masa Pandemi Covid-19. Lampuhyang, 11(2), 19.
Atmaji, A. D. (2014). Pengaruh Motivasi, Intensitas dan Minat Penggunaan Komputer Sebagai Media Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Peserta didik Kelas X Kompetensi Keahlian Multimedia Pada Mata Pelajaran Produktif Multimedia di SMK Negeri 1 Wonogiri. Universitas Negeri Yogyakarta.
Baruah. (2012). Effectiveness of Social Media as a Tool of Communication and its Potential for Technology Enabled Connections: a Micro-Level Study. International Journal of Scientific and Research Publications, 2.
Djamarah, S. B. (2002). Psikologi Belajar. Rineka Cipta.
Erickson. (2011). Hubungan Intensitas Mengakses Situs Jejaring Sosial Dengan Kemampuan Interaksi Sosial Pada Mahasiswa 2011 Fakultas Kedokteran UNS. Universitas Negeri Surakarta.
Frisnawati, A. (2019). Hubungan Regulasi Diri dengan Intensitas Penggunaan Media Sosial Peserta Didik kelas X di MA Al-Hikmah Bandar Lampung T.A 2018/2019. UIN Raden Intan Lampung.
Ghoni. (2018). Penggunaan Instagram Sebagai Media Dakwah. UIN Walisongo.
Haenlein, K. &. (2014). Collaborative Projects (Social Media Application): About Wikipedia, the Free Encyclopedia. Business Horizon, 57, 621.
Hartono. (2012). PAIKEM: Pembelajaran Aktif Inovatif Kreatif Efektif dan Menyenangkan (4th ed.). Zanafa Publishing.
Hasnah, S. (2015). Pembelajaran Kosakata (Mufradä€ T) Bahasa Arab Melalui Media Gambar Untuk Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa Pada Jurusan Pai Fakultas Tarbiyah Iain Palu. Istiqra: Jurnal Hasil Penelitian, 3(1), 197–225.
Ho, Shin, and L. (2017). Social Networking Site Use and Materialistic Value Among Youth: Safeguarding Role of the Parent-Child Relationship and Self-Regulation. Communication Research, 5.
Iik, N. (2013). Perilaku Pengguna Internet Di Kalangan Mahapeserta didik (Studi Deskriptif Tentang Perilaku Penggunaan Internet Dikalangan Mahapeserta didik Perguruan Tinggi (Fisip UNAIR) Dengan Perguruan Tinggi Swasta (Fisip UPN) Untuk Memenuhi Kebutuhan Informasinya). UNAIR, 2(1), 26.
Indonesia, K. A. R. (2012). Al-Qur’an dan Terjemahannya. Sinergi Pustaka Indonesia.
Irfan, M., Nursiah, S., & Rahayu, A. N. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Sosial (Medsos) Secara Positif Terhadap Motivasi Belajar Siswa SD Negeri Perumnas Kecamatan Rappocini Kota Makassar. Publikasi Pendidikan, 9(3), 262. https://doi.org/10.26858/publikan.v9i3.10851
Jumiatmoko. (2016). WhatsApp Massenger dalam Tinjauan Manfaat dan Adab. Wahana Akademika, 3(1), 53.
Karim, A. R. (2015). Penerapan Strategi Pembelajaran Contextual Teaching and Learning (CTL) Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Di Kelas XI Ilmu Alam 1 SMA Negeri 1 Model Parepare. STAIN Parepare.
Khairani, M. (2017). Psikologi Belajar (1st ed.). Aswaja Pressindo.
Khoiratun, A. (2014). Pengaruh Penggunaan Jejaring Sosial Facebook Terhadap Perilaku Peserta didik. UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.
Mahdawati, H. (2021). Pemanfaatan Media Sosial Facebook dan Instagram Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab di Indonesia. Universitas Islam negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta.
Mahdi, I. (2018a). Pengaruh Iklan Instagram Terhadap Minat Pengunjung Komunikafe di Makassar. UIN Alauddin Makassar.
Mahdi, I. (2018b). Pengaruh Iklan Instagram Terhadap Minat Pengunjung Komunikafe di Makassar. Pengaruh Iklan Instagram Terhadap Minat Pengunjung Komunikafe Di Makassar.
Majid, A. (2005). Pendidikan Agama Islam Berbasis Kompetensi: Konsep dan Implementasi Kurikulum 2004. PT. Rosda Karya.
Mega Widhiyasari, N. U. and I. S. S. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Sosial WhatsApp Terhadap Keaktifan Peserta didik Pada Mata Pelajaran Ekonomi Bisnis Kelas X SMK Negeri Boyolangu Tahun Ajaran 2018/2019.
Melani Mandja. (2016). PENGGUNAAN APLIKASI INSTAGRAM DALAM UPAYA MENINGKATKAN MOTIVASI DAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS VIII A di SMP PANTEKOSTA MAGELANG MENGENAI MATERI MATEMATIKA TENTANG FAKTORISASI BENTUK ALJABAR. Tidak Diterbitkan, 1–173.
Miladiyah. (2017). Pemanfaatan WhatsApp Massenger Info dalam Pemberian Informasi dan Peningkatan Kinerja pada Sub Bagian Program Pemerintah Provinsi Sulawesi Selatan. Universitas Hasanuddin.
Nasional, P. B. D. P. (2008). KamusBesar Bahasa Indonesia. Balai Pustaka.
Nasrullah. (2012). Media Sosial Perspektif Komunikasi, Budaya Dan Sosioteknologi. Simbiosa Rektama Media.
Nasrullah, R. (2015). Media Sosial Perspektif Komunikasi, Budaya Dan Sosioteknologi. Simbiosa Rektama Media.
Nata, A. (2012). Ilmu Pendidikan Agama (2nd ed.). Kencana.
Rahartri. (2019). “Whatsapp” Media Komunikasi Efektif Masa Kini (Studi Kasus Pada Layanan Jasa Informasi Ilmiah di Kawasan PUSPIPTEK) Pusat Data dan Dokumentasi Ilmiah - Lembaga Ilmu Pengetahuan Indonesia. Visi Pustaka, 21(2), 147–156.
Ramayulis, H. (2004). Ilmu Pendidikan Islam (4th ed.). Kalam Mulia.
Rismana, A. (2016). Pengaruh Jejaring Sosial Terhadap Motivasi Belajar Peserta didik Siswi Sekolah Menengah Pertama. Pendidikan Geografi, 41.
Sabri, M. A. (1996). Psikologi Pendidikan Berdasarkan Kurikulum Nasional (2nd ed.). Pedoman Ilmu Jaya.
Shihab, M. Q. (2012). Tafsir Al-Misbah: Pesan, Kesan dan Keserasian Al-Qur’an (10th ed.). Lentera Hati.
Sirait, E. D. (2016). Pengaruh Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(1), 35–43. https://doi.org/10.30998/formatif.v6i1.750
Soebahar, A. H. (2002). Wawasan Baru Pendidikan Islam. Kalam Mulia.
Sudjana, N. (2010). Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar (11th ed.). Sinar Baru Algensindo.
Suryadi. (2018). Penggunaan Sosial Media WhatsApp dan Pengaruhnya Terhadap Disiplin Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Pendidikan Islam, 7(1), 5.
Trygu. (2021). Menggagas Konsep Minat Belajar Matematika. Guepedia.
Ubadah. (2021). PERANAN BOARDING SCHOOL DALAM UPAYA PENINGKATAN KEMAMPUAN BERBAHASA ARAB PESERTA DIDIK DI MAN 2 PALU. ISTIQRA, 9(1), 107–124. https://doi.org/https://doi.org/10.24239/ist.v9i1.786
WhatsApp Features. (n.d.).
Zaralla. (2010). The Social Media Marketing Book. PT. Serambi Ilmu Semesta.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.