PENDIDIKAN KARAKTER DALAM FILSAFAT PENDIDIKAN ISLAM

  • Liza Handayani Batu Bara Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan
  • Kamaluddin Tajibu Universitas Islam Negeri (UIN) Alauddin Makassar
Keywords: Islamic Education Philosophy, Character building, Learners

Abstract

This research aims to understand the implementation of character education in the philosophy of Islamic education. This research uses a qualitative method with a library research approach, data collection method is by documentation, namely by collecting books. From the data collected, the results of this research can be concluded that character education from the perspective of Islamic educational philosophy is implemented into curriculum design using several methodologies, namely First, the Exemplary Method. Second, the Stories Method. The Three Methods of Advice. Fourth Method of Habituation. The Five Methods of Punishment and Reward. The Six Methods of Lectures (Khutbah). And the Seven Discussion Methods. This method is also considered by the Al-Quran in educating and teaching people with the aim of further strengthening their understanding and attitude towards a problem

References

Abidin, Z., Nurwahidin, M., & Sudjarwo, S. (2022). KONSEP ONTOLOGI FILSAFAT ILMU DALAM PENDIDIKAN KARAKTER DI SEKOLAH DASAR. Journal of Innovation Research and Knowledge, 2(7), 2681–2694.

Al-Syaibany, O. M. A.-T., & Langgulung, H. (1979). Falsafah Pendidikan Islam. Bulan Bintang.

Andi Achruh, Saprin, & Isradin, I. (2022). PENERAPAN DISTANCE LEARNING PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DAN BUDI PEKERTI DI SMA NEGERI KOTA BIMA. ISTIQRA, 9(2), 13–23. https://doi.org/10.24239/ist.v9i2.1145

Apiyani, A. (2022). Implementasi Pendidikan Karakter di Madrasah. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(2), 505–511. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i2.445

Arifin, Z. (2014). Pendidikan Islam dalam Perspektif Filsafat Ilmu. Ta’dib, 19(1).

Basri, H. (2017). Filsafat Pendidikan Islam, cetakan III. Bandung: Pustaka Setia.

Daulai, A. F. (2013). Islamisasi Ilmu Pengetahuan: Perspektif Filsafat Pendidikan Islam. Journal Analytica Islamica, 2(1), 69–86.

Hanum, A. (2011). Diktat Filsafat Pendidikan Islam. Medan: Sekolah Tinggi Agama Islam Al-Hikmah.

Harahap, A. S. (2018). Metode Pendidikan Islam dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Islam. Jurnal Hikmah, 15(1).

Hermawan, H. (2010). Filsafat Pendidikan Islam. Direktorat Jenderal Pendidikan Islam.

Hidayat, R., & Nasution, H. S. (2019). Filsafat Pendidikan Islam. Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia.

Ilham, D. (2020). Persoalan-Persoalan Penididkan dalam Kajian Filsafat Pendidikan Islam. Didaktika, 9(2), 343–354. https://doi.org/10.2/JQUERY.MIN.JS

Indriani, E., Desyandri, Erita, Y., & Henita, N. (2022). PENDIDIKAN KARAKTER RELIGIUS PESERTA DIDIK SEKOLAH DASAR DALAM PERSPEKIF FILSAFAT IDEALISME. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 8(2), 2274–2284. https://doi.org/10.36989/didaktik.v8i2.540

Kristiawan, M. (2016). Filsafat Pendidikan; The Choice Is Yours. Valia Pustaka.

Mu’minah, N. (2016). CHARACTER BUILDING DALAM KONSEP PENDIDIKAN IMAM ZARKASYI DITINJAU DARI FILSAFAT MORAL IBNU MISKAWAIH. Jurnal Filsafat, 25(1), 100. https://doi.org/10.22146/jf.12616

Mudana, I. G. A. M. G. (2019). MEMBANGUN KARAKTER DALAM PERSPEKTIF FILSAFAT PENDIDIKAN KI HADJAR DEWANTARA. Jurnal Filsafat Indonesia, 2(2), 75. https://doi.org/10.23887/jfi.v2i2.21285

Muslim, A. (2020). TELAAH FILSAFAT PENDIDIKAN ESENSIALISME DALAM PENDIDIKAN KARAKTER. Jurnal Visionary : Penelitian Dan Pengembangan Dibidang Administrasi Pendidikan, 5(2). https://doi.org/10.33394/vis.v5i2.3359

Nihayah, D. (2017). Implementasi Pendidikan Karakter di SDN 1 Cerme Kidul-Derme-Gresik. Jurnal JPGSD, 5(03), 1652–1662.

Purwanti, D. (2017). IMPLEMENTASI PENDIDIKAN KARAKTER DI SMP NEGERI 2 KLATEN. SOCIAL STUDIES, 6(7), 752–763.

Rahayu, P., Nurwahidin, M., & Sudjarwo, S. (2022). PROBLEMATIKA PENDIDIKAN KARAKTER BANGSA INDONESIA DALAM PERSPEKTIF FILSAFAT ILMU. Journal of Innovation Research and Knowledge, 2(7), 2653–2660.

Safri, Z. (2017). Tinjauan Filsafat Pendidikan Ibn Miskawaih Terhadap Fenomena Kenakalan Remaja. Kelola: Journal of Islamic Education Management, 2(1). https://doi.org/10.24256/kelola.v2i1.447

Sajadi, D. (2019). Pendidikan Karakter dalam Perspektif Islam. Tadzhi Akhlak, 2(2).

Salim, A. (2019). Kurikulum Dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Islam. EduTech: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 5(2), 105–109. https://doi.org/10.30596/edutech.v5i2.3268

Samrin, S. (2021). Strategi Guru Pendidikan Agama Islam dalam Mengembangkan Pendidikan Karakter Pada Peserta Didik. Shautut Tarbiyah, 27(1), 77. https://doi.org/10.31332/str.v27i1.2895

Semadi, Y. P. (2019). FILSAFAT PANCASILA DALAM PENDIDIKAN DI INDONESIA MENUJU BANGSA BERKARAKTER. Jurnal Filsafat Indonesia, 2(2), 82. https://doi.org/10.23887/jfi.v2i2.21286

Syar’i, A. (2005). Filsafat Pendidikan Islam. In Pustaka Firdaus (Vol. 1, Issue 14).

Usiono. (2022). Filsafat Pendidikan Islam (Z. Lubis (ed.)). Perdana Publishing.

Published
2023-05-19
How to Cite
Batu Bara, L. H., & Tajibu, K. (2023). PENDIDIKAN KARAKTER DALAM FILSAFAT PENDIDIKAN ISLAM. ISTIQRA: Jurnal Hasil Penelitian, 11(1), 1-17. https://doi.org/10.24239/ist.v11i1.1649