Strategi Kesiapsiagaan Menghadapi Bencana Banjir di Perpustakaan SMA Negeri 5 Kabupaten Sinjai
Abstract
This study explores the disaster preparedness strategies of the Library of State Senior High School 5 (SMA Negeri 5) in Sinjai Regency against flood risks. The research aims to identify the strategies implemented and the challenges encountered in mitigating flood disaster impacts in the library. This qualitative descriptive research employed a case study approach, collecting data through participatory observations, semi-structured interviews with school staff, and document analysis. The results indicate that the library has implemented several strategies, including infrastructure improvement, collection digitization, disaster training, early warning system adoption, and stakeholder coordination. However, these efforts face several obstacles, such as limited budgets, inadequate digitization facilities, irregular training sessions, reliance on external early warning systems, and lack of sustainable external coordination. The findings are expected to contribute to the development of disaster risk management practices in school libraries, particularly in flood-prone areas.
Abstrak
Penelitian ini mengeksplorasi strategi kesiapsiagaan Perpustakaan SMA Negeri 5 Kabupaten Sinjai dalam menghadapi risiko bencana banjir. Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi strategi yang diterapkan serta kendala yang dihadapi dalam upaya mitigasi dampak banjir di lingkungan perpustakaan. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif deskriptif dengan pendekatan studi kasus. Teknik pengumpulan data dilakukan melalui observasi partisipatif, wawancara semi-terstruktur dengan staf sekolah, serta analisis dokumen. Hasil penelitian menunjukkan bahwa perpustakaan telah menerapkan beberapa strategi, seperti peningkatan infrastruktur, digitalisasi koleksi, pelatihan kebencanaan, penerapan sistem peringatan dini, dan koordinasi dengan pemangku kepentingan terkait. Namun, strategi tersebut masih menghadapi beberapa kendala, di antaranya keterbatasan anggaran, fasilitas digitalisasi yang belum memadai, pelatihan yang tidak rutin, ketergantungan pada informasi eksternal untuk peringatan dini, serta kurangnya koordinasi berkelanjutan dengan pihak luar. Temuan ini diharapkan dapat memberikan kontribusi dalam pengembangan praktik manajemen risiko bencana di perpustakaan sekolah, khususnya di wilayah rawan banjir.
References
Anwar, F., et al. (2020). Disaster Preparedness in Library Management: A Case Study in Bandung City. Journal of Library and Information Science, 45(2), 145-160. https://scholar.ui.ac.id/en/publications/disaster-preparedness-of-academic-libraries-a-case-study-from-ind
Dahlia, S. & Fadiarman, F. (2020). Analisis risiko banjir terhadap fasilitas pendidikan di DKI Jakarta. Jurnal Geografi Gea, 20(2), 185–196. https://doi.org/10.17509/gea.v20i2.24113
Fatmawati, S. (2017). Kesiapsiagaan Perpustakaan dalam Menghadapi Bencana Banjir. IQRA`: Jurnal Ilmu Perpustakaan dan Informasi, 11(1). https://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/iqra/article/view/787
Hidayah, A. (2019). Penyebaran Informasi Setelah Bencana di Perpustakaan. Jurnal Perpustakaan Indonesia, 5(1), 102-110.
Husaini, R. & Hajiri, M. I. (2024). Peran perpustakaan sekolah dalam mendukung pembelajaran kolaboratif. Berkala Ilmu Perpustakaan dan Informasi, 20(2), 273–288. https://doi.org/10.22146/bip.v20i2.9928
Ika, L., & Widyastuti, A. (2018). Pengelolaan Dana untuk Kesiapsiagaan Bencana di Perpustakaan. Jurnal Manajemen Perpustakaan, 3(2), 55-70.
Lasaiba, M. A. & Leuwol, F. S. (2024). Analisis bahaya dan risiko banjir berbasis multikriteria di Kecamatan Sirimau Kota Ambon. Jurnal SPATIAL: Wahana Komunikasi dan Informasi Geografi, 24(2), 100–114. https://doi.org/10.21009/spatial.242.001
Mardiyah, S., & Kurniasih, S. (2022). Pengembangan SOP Kesiapsiagaan Bencana di Perpustakaan. Jurnal Manajemen Perpustakaan, 4(3), 134-140.
Putri, Z. S., & Mushoddik. (2022). Tingkat Kesiapsiagaan Masyarakat Menghadapi Bencana Banjir. Jurnal Penelitian Pendidikan Geografi, 7(4), 122-126. https://jppg.uho.ac.id/index.php/journal/article/view/71
Rizki, F., et al. (2020). Kesiapsiagaan Perpustakaan di Wilayah Rawah Banjir. Jurnal Perpustakaan dan Informasi, 14(2), 205-217.
Sitepu, A., et al. (2009). Kesiapsiagaan dalam Mengantisipasi Bencana di Perpustakaan dan Pusat Arsip. BACA: Jurnal Dokumentasi dan Informasi, 30(1), 1-72. https://www.researchgate.net/publication/265227049_KESIAPSIAGAAN_DALAM_MENGANTISIPASI_BENCANA_DI_PERPUSTAKAAN_DAN_PUSAT_ARSIP
Suryadi, Y., Lukitawati, L. & Ulya, H. (2024). Penerapan pendidikan bencana dalam membangun kesiapsiagaan sekolah dasar dari risiko bencana. Jurnal Basicedu, 8(1), 633–642. https://doi.org/10.31004/basicedu.v8i1.7158
Torus, O. B., et al. (2022). Resiliensi dan Kesiapsiagaan terhadap Bencana Banjir pada Masyarakat. Jurnal Gawat Darurat, 4(2), 101–110. https://journal2.stikeskendal.ac.id/index.php/jgd/article/view/663
Wahyuni, S. & Manita, R. J. (2024). Strategi kesiapsiagaan menghadapi bencana di perpustakaan UIN Mahmud Yunus Batusangkar. Daluang: Journal of Library and Information Science, 4(2), 97–105. https://doi.org/10.21580/daluang.v4i2.2024.22730
Wijayasundara, N. D. (2021). Disaster Preparedness in Sri Lanka University Libraries: Before COVID-19. Journal of the Australian Library and Information Association, 70(3), 246-262. https://doi.org/10.1080/24750158.2021.1955319
Copyright (c) 2025 Uswatul Ilmi, Fatri Ardiansyah, Sukarman, M. Nur Rahmat Achdar HT, Arsil Tahir, Idhan Khalik, Fadli Rifki Aryadi, Lutfiah Sabita, Tiara Apreti (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Once the article was published in the journal, the author(s) are:
- granted to the journal right licensed under Creative Commons License Attribution that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship.
- permitted to publish their work online in third parties as it can lead wider dissemination of the work.
- continue to be the copyright owner and allow the journal to publish the article with the CC BY-NC-SA license
- receiving a DOI (Digital Object Identifier) of the work