School Libraries Efforts in Dealing with Vandalism: a Case Study at SDN No. 100707 Perk. Batang Toru

  • Putrama Al-Chairi Pulungan Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Jl. William Iskandar Ps. V, Medan Estate, Kec. Percut Sei Tuan, Kabupaten Deli Serdang, Sumatera Utara, Indonesia 20371
  • Ahmed Fernanda Desky Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Jl. William Iskandar Ps. V, Medan Estate, Kec. Percut Sei Tuan, Kabupaten Deli Serdang, Sumatera Utara, Indonesia 20371
Keywords: Vandalism, School Libraries, Prevention Strategies, Library Ambassadors, Literacy Education

Abstract

Vandalism in school libraries hampers students' literacy and learning comfort. This study describes the forms of vandalism in the Library of SDN No. 100707 Batang Toru, analyzes the causal factors, and formulates prevention strategies. Using a descriptive qualitative method, data were collected through observation and interviews with librarians, principals, and teachers. The results showed vandalism in the form of graffiti, destruction and theft of books, and damage to library facilities. The causal factors include lack of supervision, low literacy awareness, minimal library ethics education, and the absence of strict sanctions. Prevention strategies include increasing supervision with on-duty teachers and CCTV, establishing a Library Ambassador program to increase student responsibility, and education through counseling, posters, and literacy competitions. This study contributes to the governance of school libraries in order to create a comfortable and safe learning environment, and can be applied in various schools to reduce vandalism and improve literacy culture.

Abstrak

Vandalisme di perpustakaan sekolah menghambat literasi siswa dan kenyamanan belajar. Penelitian ini menguraikan bentuk-bentuk vandalisme di Perpustakaan SDN No. 100707 Batang Toru, menganalisis faktor penyebabnya, dan merumuskan strategi pencegahan. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif deskriptif, data dikumpulkan melalui observasi dan wawancara dengan pustakawan, kepala sekolah, dan guru. Hasil penelitian menunjukkan adanya vandalisme dalam bentuk coretan (grafiti), perusakan dan pencurian buku, serta kerusakan fasilitas perpustakaan. Faktor penyebabnya antara lain kurangnya pengawasan, rendahnya kesadaran literasi, minimnya pendidikan etika perpustakaan, dan tidak adanya sanksi yang tegas. Strategi pencegahan yang diusulkan antara lain meningkatkan pengawasan dengan menugaskan guru piket dan pemasangan CCTV, membentuk program Duta Perpustakaan untuk meningkatkan tanggung jawab siswa, serta edukasi melalui bimbingan, poster, dan lomba literasi. Penelitian ini berkontribusi dalam pengelolaan perpustakaan sekolah guna menciptakan lingkungan belajar yang nyaman dan aman, serta dapat diterapkan di berbagai sekolah untuk mengurangi vandalisme dan meningkatkan budaya literasi.

References

Akbar, A., Aplisalita, W. O. D., & Rusadi, L. O. (2021). Fungsi Perpustakaan Sekolah Terhadap Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 203–212. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i1.286

Bakhtiyar, B. (2019). Vandalisme Dalam Pemanfaatan Layanan Informasi Perpustakaan. Journal of Urban Sociology, 2(2), 71. https://doi.org/10.30742/jus.v2i2.997

Barcell, F., & Marlini. (2013). Faktor-Faktor Penyebab Terjadinya Tindakan Vandalisme Di Kantor Arsip Perpustakaan Dan Dokumentasi Kota Padang. Ilmu Informasi Perpustakaan Dan Kearsipan, 2(1), 27–33. https://doi.org/10.24036/2287-0934

Bennett, S. (2014). The Third Place: Designing Learning Spaces for the Digital Age. Library Trends, 62(1), 8-26.

Clark, C., & Dugdale, G. (2009). Literacy Changes Lives: An Advocacy Resource. National Literacy Trust.

Dalimunthe, M. A. (2018). Implikasi Internet Sebagai Media Interaktif dalam Membangun Citra Aktor Politik. Al-MUNZIR, 10(2), 268-281.

Dalimunthe, M. A., Syam, A. M., Suhendar, A., & Al-Mujtahid, N. M. (2024). Deconstructing Islamic Cyberculture: Mitigating Inferiority and Cancel Culture in Virtual Space. OPINI: Journal of Communication and Social Science, 1(2), 12-26.

Dalimunthe, M. A., Syam, A. M., Suhendar, A., & Ritonga, A. R. (2024). Optimizing Local Regulations in Creating a Balance of Human Health and Environmental Preservation. KOLABORASI: Journal of Multidisciplinary, 1(1), 1-12.

Damayanti, D., Sukaesih, S., & Rainathami, H. (2015). Upaya Pencegahan Penyalahgunaan Koleksi Perpustakaan Kemendikbud. Jurnal Kajian Informasi Dan Perpustakaan, 3(2), 147. https://doi.org/10.24198/jkip.v3i2.9977

Daryono. (2010). Faktor-Faktor Penyebab Terjadinya Tindakan Vandalisme Koleksi Perpustakaan Dan Upaya Pencegahannya. Media Pustakawan, 17(1&2), 23–25. https://ejournal.perpusnas.go.id/mp/article/view/866

Glover, D. (2010). Building Responsibility and Respect in Schools: Practical Strategies for Reducing Vandalism and Promoting Positive Behavior. Educational Leadership, 68(1), 52-57.

Harianto, F., Ohorella, N. R., & Dalimunthe, M. A. (2023). Kompetensi Komunikasi Guest Service Agent Dalam Mendorong Kepuasan Tamu Mh Hotel Ipoh Malaysia. KomunikA, 19(02), 30-35.

Hikmat, A. N. (2019). Pengembangan Koleksi Perpustakaan Sekolah Menengah Pertama 22 Kota Jambi. Libria, 11(2), 93–114. https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/libria/article/view/5985

Humaizi, Hasan NNN, Dalimunthe M. A., Ramadhani E. (2024). Harmony in virtual space: Forum Kerukunan Umat Beragama (FKUB) development communication in creating digital literacy based on religious moderation. Journal of Infrastructure, Policy and Development, 8(7), 4299. https://doi.org/10.24294/jipd.v8i7.4299

Indainanto, Y. I., Dalimunthe, M. A., Sazali, H., Rubino, & Kholil, S. (2023). Islamic Communication in Voicing Religious Moderation as an Effort to Prevent Conflicts of Differences in Beliefs. Pharos Journal of Theology, 104(4). https://doi.org/10.46222/pharosjot.104.415

Johnson, M., Williams, R., & Taylor, L. (2016). Effective Supervision in School Libraries: Reducing Vandalism and Promoting Positive Behavior. School Library Research, 19(2), 45-59.

Kholil, S., Ismail, I., Dalimunthe, M. A., Suhendar, A., & Rambe, R. F. A. K. (2024). Strengthening Religious Moderation through PTKIN and SIT Collaboration to Build Social Harmony. JIPI (Jurnal Ilmu Perpustakaan dan Informasi, 9(2), 228-236.

Kurnia, M. (2021). Strategi Perpustakaan Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik (FISIP) Universitas Tanjung Pura Dalam Menghadapi Tindakan Vandalisme. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 10, 1–23.

Lubis, S. R., Achiriah, A., & Syam, A. M. (2024). Implementasi Service Quality Dalam Pelayanan Perpustakaan di Dinas Perpustakaan Dan Arsip Kabupaten Deli Serdang. Jurnal Ilmiah Dan Karya Mahasiswa, 2(2), 286-297.

Madaul, R. Z., Indah, R. N., Zaeni, R., & Syam, A. (2023). Upaya Pustakawan Dalam Mengatasi Vandalisme Di Perpustakaan SMA Plus Assalaam Kota Bandung. Anuva: Jurnal Kajian Budaya, Perpustakaan, Dan Informasi, 7(4), 637–646.

Manurung, A. K., Sayekti, R., & Syam, A. M. (2024). Analisis Pemanfaatan Jurnal Elektronik Sebagai Sumber Belajar Oleh Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 10(17), 178-186.

Mumtazien, G & Syam, AM. (2024). Peran Perpustakaan Sekolah dalam Meningkatkan Literasi Membaca Siswa. Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal 6 (11), 5782–5793

Newman, O. (1972). Defensible Space: Crime Prevention Through Urban Design. Macmillan.

Novriliam, R., & Yunaldi. (2012). Sebagai Pusat Sumber Belajar. Jurnal Ilmu Informasi Perpustakaan Dan Kearsipan, 1(1), 141–150.

Nur’aini., Lubis, H., Syam, AM., Nasution, LH., Siahaan, H., Azzahra, D & Rahmah, MS. (2024). Conservation Activities on Ancient Manuscript. JIPI (Jurnal Ilmu Perpustakaan dan Informasi) 9 (2), 237-243

Ohorella, N. R., Fauziah, D., & Dalimunthe, M. A. (2024). Brand Awareness Communication Strategy in Setujuan Coffee Marketing on Instagram Social Media. KomunikA, 20(02), 46-57.

Oktaviani, T., & Nabila, J. (2023). Upaya Perpustakaan Dalam Menghadapi Tindakan Vandalisme Bahan Pustaka Di Perpustakaan Umum Daerah Kabupaten Lima Puluh Kota. Ilmu Informasi Perpustakaan Dan Kearsipan, 11(2), 153. https://doi.org/10.24036/124904-0934

Prihartata, W. (2015). Perpustakaan Sekolah. Adabiya, 1(81), 1–14.

Prasetyaningsih, R., & Mecca, A. (2018). Analisis Pengawasan pada Perpustakaan pada Koleksi Cetak. Jurnal Imu Perpustakaan, 7(1), 1–11.

Rahmawati, N. (2019). Perilaku vandalisme bahan pustaka di UPT Perpustakaan Universitas Bengkulu. Al Maktabah, 4(1).

Ritonga, A. R., Education, I. R., Zein, A., Syam, A. M., & Ohorella, N. R. (2023). Misconceptions of Jihad: A Constructivist Review of the Meaning of Struggle in Islam in the Modern Era: Analysis of the verses al-Amwaal wa al-Nafs.

Sari, D.M & Syam, A.M. (2024). Analysis of TikTok Utilization as a Reference Source for Students of UIN North Sumatra Library Science Study Program. Journal La Edusci 5 (3), 146-159.

Sayekti, R., Batubara, A. K., Aditya, M., Purwaningtyas, F., & Syam, A. M. (2021). When the" Library as Place" Matters: A Case Study of an Academic Library. Library Philosophy & Practice.

Siregar, N.Z & Syam, A.M. (2024). The Influence of Digital Library Service Quality On Student Satisfaction. PERSPEKTIF: Journal of Social and Library Science 2 (2), 40-48.

Suhaila. (2017). Perilaku Pemustaka Dalam Memperlakukan Koleksi Perpustakaan: Studi Kasus Di Perpustakaan Universitas Indonesia. Jurnal Ilmu Informasi, Perpustakaan Dan Kearsipan, 19(2).

Supit, I., Ritongan, S., & Syam, A. M. (2024). Peran Perpustakaan Umum Kota Pematang Siantar Dalam Program Perpustakaan Berbasis Inklusi Sosial. Gudang Jurnal Multidisiplin Ilmu, 2(6), 156-158.

Widiasa, I. K. (2007). Manajemen Perpustakaan Sekolah. Jurnal Perpustakaan Sekolah, 1(6), 1–14.

Published
2025-03-25
How to Cite
Pulungan, P. A.-C., & Desky, A. F. (2025). School Libraries Efforts in Dealing with Vandalism: a Case Study at SDN No. 100707 Perk. Batang Toru. Inkunabula: Journal of Library Science and Islamic Information, 4(1), 13-23. https://doi.org/10.24239/inkunabula.v4i1.3869
Section
Articles