PENANAMAN NILAI-NILAI MULTIKULTURALISME DALAM KURIKULUM PENDIDIKAN ISLAM:

SEBUAH UPAYA KONTRA NARASI RADIKALISME

  • Mulawarman Hannase Kajian Timur Tengah dan Islam, Sekolah Kajian Stratejik dan Global, Universitas Indonesia
  • Fatwa Arifah Pendidikan Bahasa Arab, Fakultas Bahasa dan Seni Universitas Negeri Jakarta
Keywords: Kurikulum, Multikulturalisme, Pendidikan Islam, Radikalisme

Abstract

This article examines how to implement the values of multiculturalism in the Islamic education curriculum as an attempt to counter narrative of radicalism in various educational institutions. This study is regardly important due to currently in the development of educational curriculum, the issue of intolerance and split religious understanding has come to the attention of the government as well as society of Indonesia. This study is a qualitative by using multicuralism theory of James A. Bank's. The study confirm that multiculturalism-based learning which contains of values of togetherness, humanity, tolerance, culture and local wisdom should be adopted as an alternative to counter radical narrative in the different educational institutions.

References

Achwan, Roichan.1991. “Prinsip-prinsip Pendidikan Islam” dalam Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, Volume I IAIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.
Ayatrohaedi. 1986. Kepribadian Budaya Bangsa (Local Genius). Jakarta: Pustaka Jaya.
Azra, Azyumardi, dan Idris Thaha. 2005. Dari Harvard hingga Makkah, Jakarta: Penerbit Republika.
Bank, James A. 1998. Multikultural Education: Issues and Perspectives. London: Allyn and Bacon Press.
Cardinas, Jose A. 1975. Multikultural Education: A Generation of Advocacy, America: Simon & Schuster Custom Publishing.
Danandjaja, James Danandjaja. 2002. Folklor Indonesia; Ilmu Gosip, Dongeng dan lain-lain, Jakarta: Grafiti.
Gollnick, Donna M. 1983. Multikultural Education in a Pluralistik Society, London: The CV Mosby Company.
Gracia. Ricardo L. 1982. Teaching in a Pluristic Society: Concepts, Models, Strategies. New York: Harper & Row Publisher.
Husain, Sajjad Husain dan Ali Ashraf. 1994. Menyongsong Keruntuhan Pendidikan Islam, Terj. Rahmani Astuti. Bandung: Gema Risalah Press.
Karim,M. Rusli. 1991. “Pendidikan Islam Sebagai Upaya Pembebasan Manusia”, dalam Pendidikan Islam di Indonesia Antara Cita dan Fakta, Ed. Muslih Usa Yogyakarta: Tiara Wacana.
Liliweri, Alo Liliweri. 2005. Prasangka & konflik: komunikasi lintas budaya masyarakat multikultur. Yogyakarta: PT LKiS Pelangi Aksara.
Matsna, Moh. Matsna. 2006. Orientasi Semantik Al-Zamakhsyari, Jakarta: Anglo Media.
Ridwan, Nurma Ali. 2007. “Landasan Keilmuan Kearifan Lokal”, Ibda’, 5, No.1 Jan-Jun .
Salam, Aprinus. 2007. Perubahan Sosial dan Pertanyaan tentang Kearifan Lokal, Ibda’, 5, No 2, Jul-Des.
Sanaky. Hujair A.H. 1999. “Pembaharuan Pendidikan Islam Menuju Masyarakat Madani”, dalam Jurnal Mukaddimah No. 8 V/1999. Yogyakarta.
Sartini dalam “Mengali Kearifan lokal Nusantara: Sebuah kajian Filsafat”. http://www.wacananusantara.org/6/279/menggali-kearifan-lokal-nusantara:-sebuah-kajian-filsafat, 16 juni 2009, 13:21 WIB
Suryadinata, Leo Suryadinata. Indonesia’s Population: Etnicity and Religion in a Changing Political Landscape. Singapore: Institute of Southeast Asian Studies, 2003.
Tilaar. H.A.R. 2002. Perubahan Sosial dan Pendidikan: Pengantar Pedagogik Transformatif Untuk Indonesia. Jakarta: Grasindo.
_____________, 2004. Paradigma Baru Pendidikan Nasional, Jakarta: Rineka Cipta
Published
2020-01-18
How to Cite
Hannase, M., & Arifah, F. (2020). PENANAMAN NILAI-NILAI MULTIKULTURALISME DALAM KURIKULUM PENDIDIKAN ISLAM:: SEBUAH UPAYA KONTRA NARASI RADIKALISME. Rausyan Fikr: Jurnal Ilmu Studi Ushuluddin Dan Filsafat, 15(2), 219 - 244. https://doi.org/10.24239/rsy.v15i2.483